Lek som element i utvikling og ekstraordinær prestasjon…..
[separator type=»transparent» color=»» thickness=»» up=»5″ down=»»]”Lek var utfordrende å forholde seg til og diskutere…”
Hvilke relevans har dette for meg sa flere i starten. For de aller fleste endret dette seg mye underveis. Mange trekker frem at Heddas innlegg ga nye tanker om lek som metode og lekens betydning både for utvikling og prestasjon.
Metoden i arbeidet på samlingen var samtalene 1:1, 1:3 og 1:6 med lek og samspill 2og2 som element i utvikling og ekstraordinær prestasjon. Reaksjoner, erfaringer og refleksjoner som ble skrevet ned på postit er oppsummert i ordskyene nedenfor. I ordskyen reflekterer størrelse og tykkelse på ordet hvor ofte ordet er brukt på tvers av alle gruppene. For å få frem budskapet deres har vi med redaksjonell frihet lagd nye sammensatte ord og begreper utfra det dere skrev. Vi har brukt samme skrivemåte forord og meninger når nyanseforskjellene ikke synes viktig.
Mange påpeker at de skal sette av mer tid i hverdagen til å leke og være kreativ. Vi har alle fulle dager allerede. Hva om vi snur litt på det. Hvordan kan vi kan lek og kreativitet i hverdagen for å løse de oppgavene vi skal med økt kvalitet og bedre utkomme. Og kan hende spare energi og tid? Hva trenger vi av våre ledere og omgivelser for utvikle og bruke lekenhet til å utvikle enestående prestasjoner?
Flere la vekt på hvordan lek og samspill går over i hverandre. Hvordan kan vi samspille mer 2og2 eller flere, samtidig som vi også øker lekenhet og kreativitet?